Gdy dziecko mówi mniej niż rówieśnicy
Każde dziecko rozwija się w swoim indywidualnym tempie. Normy rozwojowe, choć bardzo przydatne, nie mogą w pełni wyznaczyć nam sztywnych ram rozwoju konkretnego dziecka. Na rozwój każdej sfery, w tym rozwój mowy, patrzymy całościowo – uwzględniając rozwój innych sfer – ruchowej, intelektualnej, emocjonalnej i społecznej. Dopiero takie kompletne spojrzenie daje nam możliwość podjęcia ostatecznej decyzji na temat tego, czy dziecko potrzebuje regularnej pracy ze specjalistą.
Kiedy mówimy o opóźnionym rozwoju mowy?
O opóźnionym rozwoju mowy mówimy, gdy sposoby komunikacji dziecka są opóźnione w stosunku do wieku o co najmniej 6 miesięcy. Może objawiać się to zbyt małym zasobem wydawanych dźwięków czy słów, ale też słabszym rozumieniem tego, co osoby z otoczenia mówią do dziecka. Podczas wywiadu i badania zawsze szukamy przyczyny opóźnionego rozwoju mowy (ORM) i sprawdzamy wszystkie możliwości. Nie zawsze udaje nam się zdiagnozować przyczynę ORM, jednak najczęściej są to:
Zdarza się, że opóźniony rozwój mowy towarzyszy poważniejszym zaburzeniom, takim jak niepełnosprawność intelektualna, całościowe zaburzenia rozwoju.
Nie zawsze udaje nam się znaleźć przyczynę opóźnionego rozwoju mowy, jednak zawsze możemy podjąć działania, które wesprą rozwój mowy dziecka i pomogą mu osiągnąć pełną sprawność, adekwatną do jego wieku.
Pierwszy rok życia
Drugi rok życia
Trzeci rok życia.
Czasami opóźniony w stosunku do wieku dziecka rozwój mowy występuje z niewiadomej przyczyny. Najczęściej zdarza się, że prędzej czy później mowa samoczynnie rozwija się z i dziecko nadgania zaległości. Nigdy jednak nie mamy gwarancji na to, że tak się stanie. Dodatkowo w takiej sytuacji przyczyna Opóźnionego Rozwoju Mowy pozostaje nieznana i może ponownie dać o sobie znać w wieku szkolnym. Wtedy praca nad jej wyeliminowaniem będzie już trudniejsza (choć nie niemożliwa!), a wyzwania mogą przysporzyć dziecku wielu trosk. Jeśli mowa nie rozwinie się, to czekając, tracisz cenny czas, który można wykorzystać na wsparcie rozwoju dziecka i szybsze rozwiązanie problemu.
Normy rozwojowe dla chłopców i dziewczynek są takie same. Faktycznie zdarza się, że chłopcy stymulowani częściej do zadań technicznych, interesują się mniej kontaktem społecznym, a dziewczynki – częściej zagadywane i „ciągnięte za język” mówią więcej. Nie jest o jednak norma i zupełną nieprawdą jest to, że chłopcy z jakiegoś powodu po prostu mówią później.
Genetyka jest bardzo ważna i zawsze pytamy w wywiadzie o historię rozwoju rodziców, choroby występujące w rodzinie itp. Jednak na opóźnienie w rozwoju mowy ma wpływ wiele czynników i to, że rodzice w końcu zaczęli mówić nie gwarantuje nam, że tak samo stanie się w przypadku dzieci.
Trening polega na podawaniu przez specjalne słuchawki dźwięków w postaci głosu lub muzyki. Kluczowy jest fakt, że dźwięki te są filtrowane - odcinane są wysokie lub niskie częstotliwości, by aktywować obszary kory mózgowej odpowiedzialne za konkretne umiejętności.