priority_high

Kliknij, żeby zobaczyć ważne informacje

Drugi rok życia dziecka to czas intensywnego rozwoju komunikacji werbalnej, coraz częściej opartej na słowie. Praktycznie nieustannie, ze zróżnicowaną intensywnością, powinniśmy obserwować u dziecka pojawianie się nowych wyrazów i dźwięków. Dziecko dzięki komunikacji coraz precyzyjniej wyraża swoje pragnienia, a gdy nie potrafi tego robić – denerwuje się i frustruje.

Drugi rok życia to także czas, gdy wciąż jeszcze przeważa bierna mowa, nad czynną. Oznacza to, że dziecko będzie więcej rozumiało, niż jest w stanie powiedzieć. Dziecko będzie umiało wskazać podstawowe części ciała, wykonać proste polecenia (przynieś skarpetkę), wskazuje większość przedmiotów, które zna. Mówi stosując bardzo dużo uproszczeń – łączy wyrazy dźwiękonaśladowcze z gestem.

Pod koniec drugiego roku życia pojawiają się proste zdania np: tata papa (tata pojechał np. do pracy).

Dziecko wymawia wszystkie samogłoski i część spółgłosek, co daje bazę do powstania wyrazów określających w sposób uproszczony praktycznie wszystkie przedmioty z najbliższego otoczenia.

Mowa może być jeszcze niezrozumiała dla osób obcych, ale komunikacja z bliskimi powinna być sprawna i rzadko sprawiać problemy.

Etapy rozwoju mowy - drugi rok życia:

  • dziecko wskazuje najważniejsze części ciała,
  • wykonuje proste polecenia - zrób "papa",
  • wymawia wiele wyrazów dźwiękonaśladowczych: bam, koko, tutu, miau, hau,
  • powtarza wielokrotnie zasłyszane wyrazy,
  • pojawia się coraz więcej wyrazów,
  • wyrazy są upraszczane - pomijane niektóre ich części,
  • pojawiają się proste zdania - "mama am", "tata papa",
  • dziecko wymawia wszystkie samogłoski oraz spółgłoski: T, D, N, P, B, M, J, Ł co jest bazą dla bardzo bogatego słownika.

Alarmujące jest, gdy:

  • nowe dźwięki, wyrazy, pojawiają się rzadko, lub nie pojawiają się wcale,
  • dziecko wydaje dźwięki tylko w kontakcie z zabawkami, liczbami, literami, a nie w kontakcie z drugą osobą,
  • dziecko nie reaguje, lub reaguje słabo, na swoje imię wypowiadane za jego plecami,
  • bardzo trudno zainteresować dziecko, choć na chwilę, tym, co mówimy.

Rodzicu!

Jeśli cokolwiek niepokoi Cię w rozwoju Twojego maluszka – nie czekaj! Zgłoś się do specjalisty, aby rozwiać swoje wątpliwości i otrzymać wskazówki do pracy. Warto mieć spokojną głowę!

Logopedia Rozwój dziecka

Zobacz również:

  • Zrozumieć jąkanie - Elaine Kelman, Alison Whyte
  • Jąkanie to temat, który wbrew pozorom dotyczy dość sporej liczny rodzin. Choć czasami może się wydawać, że przez całe życie nie spotkaliśmy ani jednej osoby mówiącej niepłynnie, to w rzeczywistości mogło być ich całkiem sporo. W okresie intensywnego rozwoju mowy jąka się aż 5% dzieci, ale szczęśliwie 80% z nich zaczyna samoistnie mówić płynnie. Z pozostałymi problem jąkania pozostaje na dłużej…

  • Klapu Klap - Magdalena Matso
  • Podczas konsultacji logopedycznych, szczególnie małych dzieci z podejrzeniem opóźnionego rozwoju mowy, rodzice nie raz pytają mnie, co czytać, aby przyniosło to radość dziecku i korzyść dla jego mowy. Mam kilka pewników w swojej kolekcji. Niedawno dołączyła do nich propozycja wydawnictwa Babaryba – Klapu Klap, autorstwa Madaleny Matoso.

  • Fabryka języka - gra logopedyczna
  • Dłuuugo szukałam gry logopedycznej, która będzie ładnie wydana, będzie angażowała dzieci do pracy więcej niż raz, i która sprawi, że dzieci będą chciały ćwiczyć także w domu, z koleżanką, z dziadkami, a nie tylko w gabinecie logopedycznym. Udało się – Fabryka języka autorstwa Małgorzaty Kobiel, spełnia wszystkie te wymagania

    Autor tekstu

    angelika-kazmierczak.jpg

    Angelika Kaźmierczak
    psycholog, logopeda

    Kategorie